Studentenvakbond AKKU heeft haar reactie op het nieuwe kabinet kenbaar gemaakt in het artikel van Stan van Pelt en Thijs van Beusekom. Lees hier het hele artikel op Vox. De reactie van Carmen Quint, voorzitter van Studentenvakbond AKKU:

Over het algemeen konden de plannen voor onderwijs veel concreter. Het blijft allemaal vaag en in het midden. Om specifiek in te gaan op de halvering van het collegegeld: deze korting maakt het onderwijs niet toegankelijker. Die duizend euro weegt niet op tegen de kosten die studenten maken, waardoor op kamers gaan bijvoorbeeld nog steeds een veel te dure aangelegenheid is. Studenten blijven op deze manier kampen met flinke studieschulden.

Daarbij komt ook nog eens dat deze korting niet geldt met terugwerkend kracht. De mensen die de afgelopen jaren binnen het leenstelsel vielen, blijven dus met de gebakken peren zitten. We blijven vechten voor de terugkeer van de basisbeurs en aanvullende beurs.

We zijn wél te spreken over de plannen voor de uitbreiding en bevordering van het openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Elke ochtend zit buslijn 10 in Nijmegen weer stampvol en staan er lange fietsfiles op de Heyendaalseweg. We waarderen die intentie, en hopen dat er ook echt iets mee gebeurt.