Op de politieke avond van 14 januari heeft één van onze bestuursleden AKKU’s standpunt over studentenhuisvesting met de gemeenteraad gedeeld. Eva Stienissen benadrukte de grote waarde van studenten voor Nijmegen als stad waar studenten graag wonen. Helaas wil de gemeente het moeilijker maken om kamers aan studenten te verhuren door de vergunningsvoorwaarden aan te scherpen. Wij vinden dit jammer en onnodig. Door kamerverhuur moeilijker te maken daalt ook het aanbod studentenkamers. Terwijl de gemiddelde kamernetadvertentie nog steeds veel reacties oplevert. Wij zouden graag zien dat gemeente investeert in de aanpak van huisjesmelkers, in plaats van het moeilijker maken om een kamer te vinden. Dagelijks zijn studenten nog de klos van huisbazen die veel te veel huur vragen, hun woningen slecht onderhouden, of geen moeite nemen om te zorgen voor een brandveilige woning. Nijmegen mag trots zijn op haar studenten. Verwelkom en omarm ze, voorkom misbruik van deze groep, die Nijmegen, Nijmegen maakt. Pak huisjesmelkers aan en handhaaf bij overtreding van brandveiligheidsnormen, zo investeer je in studenten en zo investeer je in Nijmegen.

PS: Wil je meer weten over Studentenhuisvesting of over AKKU in het algemeen? Stuur dan een mailtje naar huisvesting@studentenvakbondakku.nl of info@studentenvakbondakku.nl