Om de drukte op de Heyendaalshuttle aan den lijve te ondervinden, reist Mobiliteitswethouder Henk Beerten op woensdag 7 september mee met de studenten in lijn 10. Aansluitend gaan hij, medewerkers van de gemeente Nijmegen en studentenvakbond AKKU met studenten in gesprek op het Erasmusplein.

De actie maakt onderdeel uit van de campagne ‘Praat mee over het HOV’ van de gemeente Nijmegen. HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en onderscheidt zich van het huidige OV door snelheid, betrouwbaarheid en comfort. HOV rijdt over vrijliggende infrastructuur en heeft voorrang op ander verkeer. De beoogde eerste Nijmeegse HOV-lijn loopt van Nijmegen-Noord, via het stadscentrum en campus Heyendaal naar Kleve. Het is de ambitie van de gemeente om deze HOV-lijn te realiseren in de vorm van een tram.

Deze HOV-lijn moet een oplossing bieden voor de afnemende bereikbaarheid van Nijmegen in het algemeen en campus Heyendaal in het bijzonder. Momenteel vertrekt er tussen 8.00 en 17.30 uur iedere 4 minuten een bus van Nijmegen CS naar campus Heyendaal. Ondanks deze hoge frequentie bieden de bussen niet voldoende capaciteit om alle studenten op comfortabele wijze te vervoeren. Studentenvakbond AKKU zet zich in voor een oplossing van het capaciteitsprobleem op dit traject.

Daarom nodigde AKKU wethouder Henk Beerten uit een keer tijdens de ochtendspits met lijn 10 richting campus te reizen. De gemeente Nijmegen grijpt deze kans aan om met betrokkenen op de campus in gesprek te gaan. Woensdag om 8.40 uur stappen leden van het projectteam HOV, wethouder Henk Beerten en vertegenwoordigers van AKKU daarom vanaf Centraal Station op lijn 10. Na aankomst op de campus gaat het gezelschap in gesprek met studenten op het Erasmusplein.

Voordat de Nijmeegse raad in 2012 een beslissing neemt over het HOV-vervoermiddel (bus en/of tram) en het definitieve tracé, kunnen belanghebbenden zich uitspreken over de HOV-plannen van de gemeente. Naast de actie op de Radboud Universiteit worden deze week forenzen bevraagd op P+R Waalsprinter. Op 13 september staat een informatieavond in de Waalsprong gepland. Daarnaast kunnen geïnteresseerden hun vragen, ideeën en opmerkingen kwijt op de HOV-website, www.nijmegen.nl/hov, via Twitter en Facebook of per post of mail (hov@nijmegen.nl). De gemeente denkt op deze manier het optimale resultaat te kunnen behalen: het beste plan, maar ook een HOV-verbinding die in de toekomst goed gebruikt wordt en als katalysator dient voor economische bedrijvigheid en de ruimtelijke ontwikkeling in de stad.