December 2023: the new busline is delayed for at least a year due to financing problems

December 2023: de nieuwe buslijn heeft minstens een jaar vertraging wegens financieringsproblemen

English follows Dutch /// Engels volgt Nederlands

De buslijn wordt aan het eind van 2023 vernieuwd en zal sneller en vaker gaan rijden.

De stad Nijmegen en de onderwijsinstellingen Radboud Universiteit en de HAN University of Applied Sciences trekken veel studenten aan die niet binnen de gemeentegrenzen wonen. Door het grote tekort aan studentenkamers in Nijmegen kiezen sommige studenten ervoor om uit te wijken naar steden en dorpen in de omgeving en vanaf daar te reizen naar de RU of de HAN.

Kranenburg en Kleve, net over de Duitse grens, trekken studenten aan met relatief lage huurprijzen en meer beschikbare huisvesting. Als je als student daar woont en wilt pendelen door middel van openbaar vervoer, ben je afhankelijk van de Duitse buslijn SB58, die Emmerich via Kleve en Kranenburg met de campus verbindt. Op dit moment bestaan er echter wat problemen met deze buslijn die om verbetering vragen: de bus rijdt niet vaak genoeg en de busrit duurt veel langer dan nodig is.

Als gevolg van een slecht ingericht tijdschema wordt de capaciteit van de bus op sommige momenten volledig uitgeput. In de weekenden is dit probleem nog groter, wanneer de bus maar een keer per uur of nog minder rijdt. Dit tijdschema zou verbeterd kunnen worden door de bus constant twee keer per uur te laten rijden, in het bijzonder tijdens de ochtenden wanneer colleges en lessen normaliter beginnen. Daarnaast bestaan er nu veel bushaltes waar bijna geen passagiers in- of uitstappen. Dit heeft een dermate lange reistijd als gevolg waardoor het pendelen nog uitputtender wordt.

De mobiliteitswerkgroep van AKKU heeft het contact gezocht met het bedrijf die deze buslijn exploiteert. In deze gesprekken werd duidelijk dat er begrip was voor onze zorgen over de buslijn. Verrassend genoeg bleek dat er al veranderingen in de maak waren in verband met het oplossen van de eerdergenoemde problemen. Deze veranderingen komen neer op het ontstaan van een nieuwe, verbeterde buslijn aan het einde van 2023. Deze lijn zal X25 gaan heten. Het is een toevoeging aan de bestaande lijn SB58, die niet volledig zal verdwijnen, maar deze zal vanaf dat moment niet meer verder rijden dan de grens met Nederland. De X25 zal het hele gebied tussen Emmerich en Nijmegen blijven bedienen. Het busbedrijf belooft een kortere reistijd, minder bushaltes en een aangepast tijdschema waarbij elk half uur een bus rijdt in allebei de richtingen.

English

There will be a new bus that drives faster and more frequently at the end of 2023.

The city of Nijmegen and the educational institutions Radboud University and the University of Applied Science Arnhem/Nijmegen attract a lot of students that don’t necessarily live within the municipality. Due to a large housing shortage in Nijmegen students choose cities and villages close by as a living place and commute to the RU or HAN.

               The municipalities of Kranenburg and Kleve just across the German border are attracting  students with relatively low rental prices and a higher housing stock. Once you are living there and want to commute by public transport you are dependent on the German bus line SB58 that connects Emmerich (Rhein) via Kleve and Kranenburg with the campus. Currently there are some issues that ask for improvement concerning this bus line: the bus does not run often enough and the bus ride takes much longer than necessary.

As a consequence of the poorly designed time schedule, at certain points of time the capacity of the bus is exhausted. Not to talk about the weekends where the bus is constantly going only one time per hour or even less. The time schedule could be improved by letting the bus ride constantly two times per hour, especially in the morning hours when lectures usually start. Furthermore there are a lot of bus stops in between where almost no one is getting in or off. This causes a higher travel time which makes commuting even more exhausting.

               The mobility team of AKKU is in contact with the bus company that serves this line. Results of our discussions were that they totally understand our concerns with that bus line. Surprisingly they were already coming up with solutions for the problems. In practice that means that there will be a new improved bus line in the end of the year 2023. This line will be called X25. It is an addition to the currently existing SB58 that will be shortened and terminate at the Dutch – German border. The X25 will serve the whole section between Emmerich and Nijmegen. The bus company promises a shorter travel time, less stops and an adapted bus schedule with each half hour one bus in both directions.

               We as AKKU try to keep the discussions going and want to make the campus as reachable as possible. If you are interested in this kind of issues you are welcome to join the mobility team of Student Union AKKU.

Doe mee! Deel dit bericht.