Iedere maand betalen huurders voorschotten voor nutsvoorzieningen en servicekosten aan de verhuurder. Als het goed is krijg je ieder jaar van je verhuurder een overzicht van de servicekosten en nutsvoorzieningen van het afgelopen jaar (januari tot en met december). De verhuurder heeft tot 1 juli in het daaropvolgende jaar om het overzicht aan u te geven.

Bij servicekosten moet je denken aan gas, water en licht. In complexen kunnen daar ook nog kosten bijkomen zoals schoonmaak of pandbeheer.

De huurder heeft ook recht op inzage in de achterliggende stukken. Als de daadwerkelijk gemaakte kosten door de verhuurder lager zijn dan de betaalde voorschotten, moet de verhuurder het restant terugbetalen aan de huurder. Als de daadwerkelijk gemaakte kosten echter hoger zijn dan de betaalde voorschotten zal de huurder het verschil moeten betalen. Ervaring leert dat huurders wel eens willen vergeten om deze jaarlijkse afrekening te maken. Is jouw verhuurder te laat met de eindafrekening, dan kan je hem hierop aanspreken en eventueel de Huurcommissie inschakelen.

Als verhuurder en huurder er samen niet uit komen, kan zowel de huurder als de verhuurder de Huurcommissie verzoeken om de hoogte van de afrekening voor de nutsvoorzieningen en servicekosten vast te stellen. Het verzoek kan op zijn laatst twee jaar na het verstrijken van de termijn om een afrekening servicekosten te verstrekken ingediend worden.

De Huurcommissie onderzoekt welke kosten zijn gemaakt door de verhuurder en deze te beoordelen. De bevindingen worden opgeschreven in een rapport. Het rapport wordt tegelijk met de uitnodiging voor de zitting naar huurders verzonden en besproken ter zitting.

Na de zitting neemt de Huurcommissie een beslissing over de zaak. De uitspraak van de Huurcommissie is bindend, dus beide partijen moeten zich hieraan houden.

Heb je nog vragen over je servicekosten? Of wil je hulp bij het opvragen van informatie bij je huisbaas? Neem dan contact op met de Rechtswinkel AKKU of kom langs op een van onze spreekuren!