Nijmegen, 30 augustus 2010 –  Studentenvakbond AKKU vraagt vandaag aandacht voor het tekort aan kamers voor studenten in Nijmegen. Ze hebben een studentenkamer in gebruik genomen in het Erasmusgebouw op de campus van de Radboud Universiteit. Tijdens de opening van het academisch jaar, namen studenten daar hun intrek.

Uit onderzoek blijkt dat 65% van de thuiswonende studenten een kamer zoekt, en dat 54% van de Nijmeegse studenten met kamer, liever ergens anders zou wonen. Landelijk is er een tekort van meer dan 20.000 kamers. Elk jaar komen er meer studenten bij, terwijl het aantal beschikbare woonruimten niet meegroeit. Veel bouwplaatsen liggen stil en tevens moet een groep studenten hun kamer verlaten door het kraakverbod. Dit leidt ertoe dat de kamernood ieder jaar groter wordt.

Hierbij komt dat er op de particuliere woningmarkt, waar het grootste deel van de kamerverhuurders in Nijmegen onder valt, grote misstanden plaats vinden, zo blijkt uit het ‘check je kamer’-onderzoek van eerder dit jaar. 75% van de Nijmeegse studenten betaalt meer dan wettelijk is toegestaan voor zijn kamer: gemiddeld bijna 80 euro teveel. Nijmegen is een koploper als het gaat om hoge huurprijzen vergeleken met andere studentensteden in Nederland.

“De kamernood in Nijmegen is onaanvaardbaar”, stelt Els van Vessem, vicevoorzitter van studentenvakbond AKKU, “Als je in een stad gaat studeren, moet je daar binnen afzienbare tijd kunnen gaan wonen. Sommige studenten moeten elke dag uren reizen, en dat komt de studieresultaten niet ten goede. Weinig reistijd, toegang tot alle universiteitsmiddelen, en genoeg ruimte om te studeren: de studentenkamer op de tweede verdieping van het Erasmusgebouw lijkt een ideale woonsituatie. Van Vessem: “AKKU nodigt alle studenten, met of zonder kamer, uit om te komen kijken naar de nieuwe kamer en om te horen wat AKKU hen te bieden heeft.”

AKKU vraagt ook het College van Bestuur van de RU om  langs te komen om te praten over oplossingen voor de kamernood. De bouw van een nieuw studentencomplex zou een stap in de goede richting zijn.